VSO

Voortgezet Speciaal Onderwijs

VSO staat voor Voortgezet Speciaal Onderwijs. Deze leerstroom is bestemd voor leerlingen vanaf 12/13 jaar tot 20 jaar met het profiel dagbesteding of arbeid. Het leerstofaanbod kent een fasegewijze opbouw, waarbij binnen de lessentabel de theorielessen stapsgewijs plaats maken voor praktijkuren naar mate de leerling ouder wordt. We onderscheiden:

  • Fase 1: Oriëntatiefase
  • Fase 2: Beroepsgerichte fase/ Taakgerichte fase
  • Fase 3: Transitiefase

Er wordt met de leerlingen gewerkt aan cognitieve vaardigheden, zelfredzaamheid, sociaal- emotionele ontwikkeling, zelfinzicht en arbeidsvaardigheden.

Het einddoel is leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op een passende plaats en participatie in de maatschappij. De thema’s wonen, werken, vrije tijd en burgerschap staan hierbij centraal.

Onderbouw VSO

Onderwijs in de onderbouw van het VSO wordt geboden aan leerlingen tot ongeveer 15/16 jaar. Leerlingen volgen de gehele week zowel theorie als praktijklessen binnen de eigen school. Leerlingen krijgen les van de eigen mentorleerkracht en – afhankelijk van de mogelijkheden – van andere VSO-leerkrachten of vakleerkrachten (voor het verwerven van specifieke vakkennis en arbeidsvaardigheden binnen de sectoren zorg- en welzijn, groen of techniek).

Bovenbouw VSO

Onderwijs in de bovenbouw van het VSO wordt geboden aan leerlingen tot 20 jaar. Leerlingen krijgen ook hier les van de eigen mentorleerkracht en – afhankelijk van de mogelijkheden – van andere VSO-leerkrachten of vakleerkrachten (voor het verwerven van specifieke vakkennis en arbeidsvaardigheden binnen de sectoren zorg- en welzijn, groen of techniek). Naast theorie- , praktijklessen en interne (stage)praktijkopdrachten maakt externe stage onderdeel uit van het onderwijsprogramma.

Leerlingen worden gericht voorbereid op:

  • Uitstroomprofiel dagbesteding:

Dit uitstroomprofiel is bestemd voor leerlingen die op grond van hun sociaal- emotionele, functionele, en/ of cognitieve mogelijkheden niet in staat zijn uit te stromen naar (betaalde) arbeid en daardoor zijn aangewezen op een vorm van dagbesteding.

  • Uitstroomprofiel arbeid:

Dit uitstroomprofiel is bestemd voor leerlingen die op grond van hun sociaal- emotionele, functionele, en/ of cognitieve ontwikkeling mogelijkheden hebben voor uitstroom naar (betaalde) arbeid.

Stage

  • Uitstroomprofiel dagbesteding:
    Het onderwijsaanbod binnen dit uitstroomprofiel is erop gericht dat leerlingen vanaf 17,5 jaar stage kunnen gaan lopen. Dit is onderwijsfase 3: de transitiefase, waarin er samen met de leerling en ouder(s)/ verzorger(s) gezocht wordt naar een geschikte stageplaats. Het stageproces wordt begeleid door de arbeidstoeleider.
    Stagebeleid: wanneer er een externe stage vanaf 17,5 jaar plaatsvindt hanteert de school een verplichte stageovereenkomst en een stageboek.
  • Uitstroomprofiel arbeid:
    Het onderwijsaanbod binnen dit uitstroomprofiel is erop gericht dat leerlingen vanaf leerjaar 4 starten met een algemene oriëntering op stage.

    • Fase 2-leerjaar 4: Beroepsgerichte fase
      De leerling regelt samen met de eigen ouder(s)/ verzorger(s) twee korte zogenaamde snuffelstages.
    • Fase 3-vanaf leerjaar 5 Transitiefase
      Zodra de leerling  aan de criteria voldoet om extern binnen stages te kunnen functioneren wordt overgegaan tot externe stagedagen. Deze leerwerkervaring / stageplaats wordt in samenspraak met de mentorleerkracht en de arbeidstoeleider vastgelegd en begeleid. De ontwikkeling van de arbeidshouding en de sociale – en arbeidscompetenties van de leerling zijn daarbij leidend. De school hanteert hiervoor een competentie-ontwikkelingslijst.

      In de laatste fase gaan de leerlingen (indien mogelijk) 3 dagen per week naar een externe stageplaats en worden zij daarbij begeleid door hun mentorleerkracht en de arbeidstoeleider van school. De terugkomdagen staan in het teken van het bijhouden en/of vergroten van vaardigheden en zelfstandigheid. Daarnaast is er sprake van interne (groeps)stage begeleid door een (vak)leerkracht van deze leerstroom.

      Stagebeleid: Wanneer er een externe stage plaatsvindt hanteert de school een verplichte stageovereenkomst en een stageboek.

Projectweken
Ieder schooljaar worden er roosterdoorbrekend een aantal zogenaamde `Projectweken` georganiseerd. Deze lesweken maken vast onderdeel uit van het totale lesaanbod binnen het VSO. Deze werkervaringsweken zijn gericht op de ontwikkeling van algemene arbeidscompetenties en sociale vaardigheden. De projectweken zijn verplichte onderdelen van het lesprogramma voor alle leerlingen met het uitstroomprofiel arbeid.

Wie is wie

onze medewerkers

  • Loes Bastiaansen

    Loes Bastiaansen

    Klassenassistent

    l.bastiaansen@ocleijpark.nl

  • Sandra van Beeck

    Sandra van Beeck

    Leerkracht

    s.vanbeeck@ocleijpark.nl

  • Geisje van den Berg

    Geisje van den Berg

    Leerkracht / Intern begeleider

    g.vandenberg@ocleijpark.nl

  • Wilma Berg

    Wilma Berg

    Teamleider

    w.berg@ocleijpark.nl

  • Karin van den Band

    Karin van den Band

    Klassenassistent

    k.vandenband@ocleijpark.nl

  • Ellen van Boxtel

    Ellen van Boxtel

    Klassenassistent

    e.vanboxtel@ocleijpark.nl

  • Phily van den Braak

    Phily van den Braak

    Leerkracht

    p.vandenbraak@ocleijpark.nl

  • Wim van Dijk

    Wim van Dijk

    Vakleerkracht

    w.vandijk@ocleijpark.nl

  • José Doedee

    José Doedee

    Leerkracht

    j.doedee@ocleijpark.nl

  • Maartje Donders

    Maartje Donders

    Leerkracht

    m.donders@ocleijpark.nl

  • Debby Giesen

    Debby Giesen

    Leerkracht

    d.giesen@ocleijpark.nl

  • Mieke Gubbels

    Mieke Gubbels

    Klassenassistent

    m.gubbels@ocleijpark.nl

  • Macy van Iersel

    Macy van Iersel

    Leerkracht

    m.vaniersel@ocleijpark.nl

  • Han Jongbloets

    Han Jongbloets

    Klassenassistent

    h.jongbloets@ocleijpark.nl

  • Daniëlla van Kronenburg

    Daniëlla van Kronenburg

    Arbeidstoeleider

    d.vankronenburg@ocleijpark.nl

  • Mieke Lockefeer

    Mieke Lockefeer

    Leerkracht

    m.lockefeer@ocleijpark.nl

  • Angelique van Mensvoort

    Angelique van Mensvoort

    Leerkracht

    a.vanmensvoort@ocleijpark.nl

  • Léon van Nuenen

    Léon van Nuenen

    Leerkracht

    l.vannuenen@ocleijpark.nl

  • Petra Pheninckx

    Petra Pheninckx

    Teamleider

    p.pheninckx@ocleijpark.nl

  • Elke van der Pluijm

    Elke van der Pluijm

    Arbeidstoeleider

    e.vanderpluijm@ocleijpark.nl

  • Anja de Raad

    Anja de Raad

    Leerkracht

    a.deraad@ocleijpark.nl

  • Marlies van Rijzingen

    Marlies van Rijzingen

    Klassenassistent

    m.vanrijzingen@ocleijpark.nl

  • Tanja Spapen

    Tanja Spapen

    Leerkracht

    t.spapen@ocleijpark.nl

  • Fieke Sträter

    Fieke Sträter

    Orthopedagoog

    f.strater@ocleijpark.nl

  • Marij Toemen

    Marij Toemen

    Vakleerkracht

    m.toemen@ocleijpark.nl

  • Joost Tunnissen

    Joost Tunnissen

    Vakleerkracht

    j.tunnissen@ocleijpark.nl

  • José Vingerhoets

    José Vingerhoets

    Leerkracht

    j.vingerhoets@ocleijpark.nl

  • Ad de Vroom

    Ad de Vroom

    Orthopedagoog

    a.devroom@ocleijpark.nl

  • Caroline Weijtmans

    Caroline Weijtmans

    Klassenassistent

    c.weijtmans@ocleijpark.nl

  • Miranda Wouters

    Miranda Wouters

    Leerkracht

    m.wouters@ocleijpark.nl