Handicapbeleving

Citaat Marieke (8 jaar):
“Als ik ga spelen bij mijn vriendin Roos, dan kan ik nooit op de trampoline springen. Dat vind ik stom en echt niet leuk!! Ik wil ook wel eens heel hoog in de lucht springen en lekker zweven’’.

In Nederland groeien naar schatting meer dan 600.000 kinderen en jongeren op met een lichamelijke aandoening*. Het gaat om ernstige, levensbedreigende ziekten (bijvoorbeeld kanker), aangeboren of chronische ziekten (bijvoorbeeld reuma, spierziekten) en letsels ten gevolge van een ongeval of lichamelijk trauma (zoals NAH).

Als je gaat ervaren dat je lichaam niet hetzelfde werkt als bij andere kinderen (zonder een beperking), heb je een aantal extra ontwikkelingstaken in je leven te doen. Je moet leren omgaan met de beperkingen die de ziekte of aandoening met zich meebrengt, zoals niet (goed) kunnen lopen of het hebben van weinig energie. Ook kun je te maken met allerlei bijzondere leefregels, zoals medicijnen, ziekenhuisbezoek of therapie. Kinderen met een beperking ervaren vaker gevoelens van frustraties en verlies dan hun gezonde leeftijdsgenoten. Het meest lastige is het gevoel anders te zijn dan de andere kinderen en jongeren.

De toekomst ziet er misschien anders uit dan van gezonde medeleerlingen. Maar ieder kind heeft toch zijn dromen. Hoe ga je om met die werkelijkheid? Dat doet iets met je identiteit. Dat doet iets met jezelf. Dat doet iets met je zelfvertrouwen.

Kinderen met een chronische ziekte of beperking maken vaker moeilijke perioden door. Iedere leeftijdsfase brengt immers nieuwe confrontaties en nieuwe uitdagingen.

Omgaan met een ziekte of een lichamelijke handicap is moeilijk te accepteren; hooguit te integreren in het leven.

Denk maar eens aan:

  • Waarom ben ik juist ziek geworden? Ik baal ervan dat ik telkens naar het ziekenhuis moet.
  • Ik wil geen therapie meer; ik wil hetzelfde zijn als de kinderen uit mijn klas.
  • Kan ik geopereerd worden aan deze ziekte?
  • De juf is boos op mij omdat ik mijn werk niet af heb. Hoe leg ik de juf uit dat ik mijn best doe en heel hard werk?
  • Ga ik wel mijn diploma halen? Ik heb geen energie om in zoveel vakken examen te doen.
  • Ik wil graag een zelfstandig ondernemer worden. Gaat dat mij wel lukken met deze beperking?

Het is voor de leerkracht vaak geen eenvoudige taak om deze leerlingen te begeleiden in hun sociaal emotionele ontwikkeling. Het vraagt meer expertise over leven met een beperking.

Als school kun je dan aankloppen bij Onderwijscentrum Leijpark. De extern begeleiders hebben deze expertise en willen deze graag delen.

De Externe Dienst biedt:

  • Kennis van hoe de sociaal-emotionele ontwikkeling verloopt bij kinderen/jongeren met een beperking of chronische ziekte.
  • Inzicht in de gevolgen hiervan voor de ontwikkeling van de leerling en het onderwijs.
  • Praktische tips en materialen om het onderwijs nog beter vorm te geven.

Voor meer informatie verwijzen wij naar:

*Omvang en gevolgen van chronische aandoeningen bij kinderen L. Mokkink (2008)