Nieuws

17/01/2019

NAH-observatieklas helpt als je vastloopt

NAH-observatieklas helpt als je vastloopt

‘Sinds de NAH-observatieklas is naar school gaan weer iets positiefs!’ En: ‘we zijn dankbaar dat ze hier een jaar heeft mogen blijven, het was perfect op dat moment’.  Het zijn zomaar twee uitspraken van ouders over de observatieklas voor leerlingen met niet-aangeboren hersenletsel die vorig jaar in Tilburg is begonnen.

In de NAH-observatieklas werken Onderwijscentrum Leijpark, Libra Revalidatie & Audiologie en Siza samen. Onderwijs, behandeling en begeleiding worden per leerling precies op elkaar afgestemd. Kinderen en jongeren met niet-aangeboren hersenletsel lopen vaak vast op hun reguliere school. Na de eerste periode in het ziekenhuis lijk je opgeknapt, omdat er uiterlijk vaak niets meer zichtbaar is. Maar hersenletsel heeft invloed op leren, gedrag en emoties. Vaak ben je ook sneller moe. Dingen lukken niet meer zoals voorheen en dat is frustrerend.

Zelfredzaamheid en leren leren
Juist in de periode als je nog actief aan het revalideren bent, kan de NAH-observatieklas een oplossing bieden. Gespecialiseerde docenten en onderwijsassistenten zoeken uit wat er wél kan. Daar ga je mee aan de slag, in zowel individuele als groepslessen. Die gaan vooral over het leren zelf; je leert weer leren. Zelfredzaamheid is ook een belangrijk onderdeel in het lesprogramma. Je planningsvaardigheden worden getraind en je leert bijvoorbeeld hoe je voor jezelf een maaltijd kunt maken. Daarnaast krijgen leerlingen begeleiding van een psycholoog. En ouders kunnen advies krijgen van maatschappelijk werk.

Rust en groei
In principe blijf je maximaal een jaar in de klas. Daarna ga je naar een passende vervolgplek. Dat kan een andere school zijn, of bijvoorbeeld dagbesteding of werk. Leerlingen krijgen een rapport mee over hun vaardigheden en behoeften. Daarmee kunnen ze anderen laten zien wat ze kunnen en wat ze nodig hebben om goed te functioneren. Marieke van Hoof, docent van de NAH-observatieklas: “Er zijn zoveel kleine dingen die het leven makkelijker kunnen maken. Door dat in beeld te hebben kun je weer vooruit.”

“Voordeel van de NAH-observatieklas is ook dat je samen zit met lotgenoten. Dat maakt het aanvaardingsproces een stuk gemakkelijker, waardoor leerlingen zich beter kunnen ontwikkelen en eerder open staan voor de handvatten die we bieden. We zien leerlingen tot rust komen en groeien. Ze krijgen weer hoop en zien licht aan het einde van de tunnel.”

Zie voor meer informatie over de aanpak, de toelating en de klas de folder ‘Schoolproblemen door niet-aangeboren hersenletsel? De NAH-observatieklas helpt bij de volgende stap’: https://bit.ly/2szkynz