Uitwerking executieve functies: hoe komt mijn werk af?

Executieve functies horen bij het denkvermogen. Het zijn hogere denkprocessen die nodig zijn om activiteiten te plannen en aan te sturen. Je kunt ze zien als een ‘dirigent’. Ze helpen bij alle soorten taken. Ze zorgen voor efficiënt, sociaal en doelgericht gedrag.

Executieve functies hoor je in de volgende uitspraken terug:

  • help, ik wil een leerling achter het behang plakken: steek je vinger eens op!
  • ”mijn hoofd is een puinhoop. Waar moet ik beginnen”?
  • ”ik krijg het niet georganiseerd”

Wat te doen?

Executieve functies zijn trainbaar en kunnen op elke leeftijd worden verbeterd. Een paar voorbeelden:

  1. Geef duidelijke, heldere instructie en vraag na of de leerling het ook echt begrepen en onthouden heeft.
  2. Zorg voor denktijd; veel kinderen weten een antwoord wel als ze er rustig over na mogen denken.
  3. Repeteer veel: herhaal instructies en afspraken iedere keer, geef veranderingen duidelijk aan.
  4. Visualiseer afspraken: maak stappenplannen of dagplanningen met picto’s of tekst.
  5. Structureer opdrachten door ze stap voor stap uit te leggen en ze in kleinere stukken te verdelen. Structureer ook de dag: het naar binnenkomen en het naar buiten gaan, door vaste regels en routines met een goed klassenmanagement.

Extern begeleiders van Onderwijscentrum Leijpark kunnen je verder helpen.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar: